Dag 5

25 augustus 2014

Dag 5 zaterdag 23 aug.
Gernika - Alto de Morga - Goikolexea -Larrabetzu - Lezama - Zamudio - Monte Avril.
Afstand: 30km.
Klimmen: 650mtr.
Het weer: Aanvankelijk fris, bewolkt, later half bewolkt en zonnig, temp 28 gr. C.

Gisteravond rond 22u gaan slapen. het verbaasd ons nog steeds hoeveel licht de Spanjaarden de hele nacht laten branden. we werden wakker gehouden door honden geblaf en vanmorgen rond 4u werden er nog hele gesprekken gevoerd door enkele Spanjaarden.
Om 6.15u liep de wekker af en heb ik me reis klaar gemaakt, samen ontbeten en ik ben om 7u vertrokken. Han kon nog eens terug naar zijn nestje.
Als ik dacht de eerste pelgrim te zijn die vertrok, had ik het mis. Een stel en een groep leerlingen met begeleiding gingen ook op pad.
De stad Gernika uit, aan de stadsrand passeer ik de kapel van Sint Lucia.(foto) Net als in Italië gaat de weg weer direct bergopwaarts. Het begint met een brede bosweg (foto) en deze gaat over in een nog steiler smal pad. de nevel ligt nog in het dal (foto).
Je kunt wel blijven opnames maken van het landschap(3foto's) Onderweg ie ik een oudere boer een zeis slijpen, hij doet me aan mijn opa denken , die was daar een kei in. (foto). De kerken zijn hier robuust, dat wil zeggen: een zaalkerk met een afgeplatte vierkante toren en een galerij rondom met een houten dak. helaas zijn ze allemaal dicht.

Op een pleintje staat dit dubbelzijdig eeuwenoud stenen kruis. Aan de ene kant de gekruisigde Heer en aan de andere kant de MoederGods met Kind.
Ergens onderweg staat op een stapel hout een geit me aan te kijken, iets verderop stond een donkere geit op een verhoging, leuk om te zien.

De volgende plaats waar we elkaar ontmoeten is Larabetzu Han stond in het dorp op een parkeerplaats en zijn op het dorpsplein met zijn Santa Mariakerk in een schilderachtige straat. hier dronken we koffie. Een klein meisje vroeg of ik de Camino de Santiago liep, wat ik bevestigde, liet de Jacobsschelp zien.

Nuging de tocht verder naar Lezama langs een verkeersweg als maar rechtdoor. Daar heb ik me even verlopen omdat de pijlen naar een auberge gingen. Je merkt al gauw dat er iets niet klopt en ik werd door een vriendelijke dame weer naar de hoofdweg gewezen. Dan weer 3 km. verder gelopen naar Zamudio waar we verder zouden kijken wat te doen.
Weer dezelfde kaarsrechte verkeersweg. In Zamudio even wat verwarring voor me, de weg markering wees naar links en rechtdoor. Gezien de ervaring in het vorige dorp ben ik rechtdoor gelopen. Han had aangegeven aan het eind van het dorp te staan bij een verkeerslicht en daar troffen we ons dan ook. Ik had inmiddels last van mijn voeten en deze waren toe aan controle. Een pleister op de tweede teen van mijn rechter voet, nieuwe droge sokken aan, wat gegeten en gedronken en dan weer fit genoeg om nog een hele klim te gaan maken. Het was immers nog vroeg op de dag, zo rond 12uur. Han kon op de Monte Avril per auto komen. Daar is een restaurant, een grote parkeerplaats en picknick gelegenheid.
Gelukkig kon ik mijn rugzakje in de auto laten omdat de tijd te overzien was en het weer gunstig.
Zo klom ik alweer verder en deed ik voor vandaag de laatste 6km. in 2 uur. het was flink klimmen, doch gewoon stoer doorgaan in een gestaag tempo. Er was een brede bosweg, een gemakkelijke asfaltweg, hier wonen tatseglich nog mensen. Het laatste stukje was een smal kronkelend pad dat uiteindelijk op de picknickplek eindigde waar Han was. Toch was er een mooie bank gemaakt in de natuur, zie foto.

Het weer is heerlijk, zonnig met een fris windje en we hebben de matrassen met kussens en ieder een fleece deken op het gras gelegd en Han heeft zeker een uur geslapen en ik kon lekker uitrusten al vorens ik mijn dagboek ging bijhouden.
Han maakt koffie en we blijven vannacht hier overnachten.
Morgen. Gaat de weg ons door de grote stad Bilbao leiden, die willen we vroeg nemen om redelijk op tijd uit de stad te zijn al zal dat geschat zeker wel 3 uren duren. Moge St. Jacobus en onze engelbewaarder ons leiden!