Dag 6

25 augustus 2014

Dag 6 zondag 24 aug.
Monte Avril - Bilbao - Barakaldo - Sestao - Portugalete - Urloste - Nocedal - Ortuella - La Arena - Pobena.
Afstand: 35,8 km.
Klimmen: 125 mtr.
Het weer: zonnig, een lekker windje en 24 gr. C.
Tegen 7.30u ben ik vertrokken. Han heeft opgeruimd, sokken en broekje gewassen.
De weg ging flink omlaag en na 5 km. was ik in de metropool Bilbao. Ik werd geleid door devroegere poort van Zamudio en verder naar de  Begona basiliek een van de mooiste kerken van Bilbao. hier kwamen de pelgrimswandeltocht in de stad. Vele trappen leidden naar de oude binnenstad.  Bij navraag kwam ik door een pelgrimspoort rondom de Santiago kathedraal, helaas was hij nog gesloten. Ge

Wat erg was de enorme viezigheid van alle drank en rotzooi. ongelofelijk! Wat een decadentie. Vele jongeren waren dronken, het stonk naar urine. Zo iets had ik nog nooit gezien.
De stad spoot met flinke waterspuiten de straten schoon. (Zie 3foto's). Aan enkele jongeren vroeg ik naar de weg. Het belangrijkste was langs de Rio de Bilbao blijven.
Op een rotonde vroeg ik nogmaals naar de weg, er was immers geen enkele markering. Ik kwam wel naast het Guggenheim-Museum.
De eerste persoon kon me niet helpen en dan komt er ongelooflijk een engel; een bewoner van de stad die aanbood om me helemaal te vergezellen naar  Barakaldo. We konden slechts enkele woorden met elkaar praten. Hij wist de hele weg en na enkele kilometers lieten de gele pijlen me weer de weg zien. Enkele pelgrims liepen we voorbij. De weg was niet mooi door de industrie en oude vervallen appartementen gebouw. De grens tussen Bilbao en Barakaldo werd gevormd door een rivier en liepen over de brug de voorstad  van arbeiders Barakaldo binnen.
Aansluitend liepen we door Sestao. Don Carlos wees op de S in het trottoir zoadat ik wist dat we in Sestao.
Er zijn hier chemische fabrieken, we roken dat en ik dacht aan de DSM in Geleen.
Ik heb een foto gemaakt van "de engel" Don Carlos.
Han had zich gemeld vanuit Portugalete hij was bij de Mariakerk.
Het bijzondere is de Biskaje brug, je ziet een plateau onder aan de brug hangen aan kabels. Hierop konden maximaal 6 auto's. Personen werden per lift omhoog gebracht en zij konden naar de overkant lopen. Ik zou dat niet durven, kortom een heel bijzondere brug. Hier heb ik afscheid genomen van mijn begeleider,de engel,  we hebben samen in een flink tempo gelopen, heb hem een dankbare omhelzing gegeven, bood hem iets te drinken aan, doch dat wilde hij niet. Hij wees me op het gemeente huis, de Santa Mariakerk, wees me waar ik de Camino kon vervolgen naar Pobena.

Han zat bij de kerk naar me uit te kijken, bij dat we weer samen waren. We gaan de kerk in en bidden en bewonderen we de mooie kerk en de pelgrim heilige St. Rochus. We luisteren naar het gezongen Ave Maria lied.(4foto's)
We eten wat en gaan een kop koffie drinken. We besluiten nu het nog zo vroeg is, nl. 11uur, dat we de Camino verder vervolgen naar Pobena,
Dat zijn nog 12,7 km. De weg loopt een stuk langs de verkeersweg en gaat over op een lang voetpad en dubbel fietspad. De weg voert langs eenindustriegebied.(foto).

Bij een vervallen brug wordt verwezen naar een mijn museum van ijzer erts wiens enige mijn van de Engelsen was. Verder voerde een 13 lange voetpad met dubbel fietspad naar Pobena. Het is warm en Han zond een  sms dat er geen parkeerplaats te vinden was. Het pad en de Camino leidden naar het strand en ik dacht dat ik wellicht nog verder door zou moeten lopen.
Doch Han had inmiddels een parkeerplaats gevonden en zo verblijven we vannacht op dit punt waar alleen een auberge zich bevindt. Het is verschrikkelijk druk hier, de Spanjaarden zijn erg luidruchtig en hun monden staan nooit stil.
Toch fijn dat we hier aan het strand kunnen blijven en wellicht is het vannacht hier erg rustig. Ik ben moe en voldaan van de tocht.

Bij de auberge heb ik mijn eerste douche genoten en mijn haren gewassen, een schelpspeldje gekocht met de brug van Portugalete op voor mijn zonnehoedje.
We hebben nog 2 Deense pelgrims gesproken, zij kwamen een heel stuk later aan.
In de avond hebben we op de wandelpromenade gezeten en ik heb gehaakt!

1. Günter:
    28 augustus 2014
    So Magriet und Han,
    habe inzwischen Eure Caminoberichte 1 bis 7 gelesen und bin beeindruckt wie Euer beider Teamwork so gut funktioniert und Han immer zur Stelle ist wenn Du Magriet ihn nötig hast.
    Wünsche Euch weiterhin einen gesegneten Pilgerweg und Dir Magriet genügend Kraft in der Beinen für kommenden Berg-und Talwege.
    Weiterhin ein herzliches Buen Camino an Euch Beide.

PS:Ich selber war vom 14 Juli bis 6 August auf dem Pilgerweg in Niederschlesien (Polen) und in Ostdeutschland unterwegs.
    Ich war auch in meinem Geburtshaus bei Breslau (Wroclaw) und habe dort gute Erlebnisse gehabt.
    Davon aber vieleicht mal persönliche Berichte von mir.